Februar 2012
Eleverne skal blive herre i eget liv på Stubbekøbing Efterskole
På Stubbekøbing Efterskole arbejder de med den almene brede dannelse og elevernes personlige udvikling.
Af Rikke Thomassen
”Sæt dig ned, sæt dig ned, sæt dig ned,” råber nogen elever i munden på hinanden, mens jeg står lidt usikkert og kigger hen mod den tomme plads ved bordet og overvejer, om de mener det eller om de gør grin med mig.
Men de mener det. Så jeg kan roligt føle mig velkommen.
Jeg er på besøg på Stubbekøbing Efterskole for at opleve en hverdag på skolen.
“Det er en særlig efterskole til elever med særlige behov,” fortæller Jørgen Sulkjær, der sammen med sin kone, Marianne, har været forstanderpar på skolen siden 2000.
Jørgen Sulkjær er øverste leder, og Marianne Sulkjær er den overordnede koordinator for det, der kan kaldes særligt særlige behov. Hun står blandt andet for dokumentation og dosering af medicin.
Eleverne på skolen har alle særlige behov. Det kan være elever, der tidligere har fået specialundervisning, har generelle indlæringsvanskeligheder, har mindre hjerneskader, har ADHD, er indenfor autismespektret eller har haft hårde odds mod sig i barndommen.